2010/01/04

Substitut

Detta är ett, av mig, snart uttömt ämne och det kan bero på en av två saker:
1. Det är fruktansvärt enkelt att blogga om.
2. Det betyder något för mig.
Låt oss hoppas på det sistnämnda.

Det ni (du...) just nu läser är ett slags metablogg; en blogg om mitt nuvarande bloggande, och jag ska göra mitt bästa för att hålla din läslust vid liv.

Varför metablogg?
Det jag skriver just nu handlar om mitt skrivande, om varför jag för tillfället skriver på denna plattform. Och den enda anledningen är att har en tentamen att färdigställa.
Hur ter sig då detta?
Jo, jag har (och jag är tydligen inte ensam) en fix idé om att skrivande, och då främst studie-, kan substitueras, bytas ut, mot ledigt skrivande. Detta är en fullkomligt absurd tanke och för vissa verkar den ofattbar men för vissa fungerar den. Det som kommer att uppstå när jag trycker på "Publicera inlägg" är en känsla av välbehag och accomplishmentism1 och ibland är det tillräckligt för att lura mig själv att tro att jag har åstadkommit något, ibland till och med tillräckligt för att få mig att tro att jag har åstadkommit något studierelaterat och på så sätt öka lusten att "fortsätta" med tentamen.

En annan teori är den jag har valt att kalla Easing in och anhängare av denna teori menar att ett ledigt skrivande, så som detta, är en sorts uppvärmning. Ett sätt att få fingrarna vanda vid tangenterna, ett sätt att få skrivkänslan på plats, och även här ett välbehag i själva skrivandet.

Fast nu vet jag inte om jag kan lura mig själv längre. Nu har jag trasat sönder min hägring. Allt för er (din) skull.
Minns mig för det jag sa, inte för det jag gjorde.

___________________________________________________

1Oh yes, I did

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar